09 de maig 2010

La consulta de la Diagonal


Demà dilluns comença la consulta sobre el futur de la Diagonal, i reconec que a hores d'ara encara estic tractant de decidir el meu vot. És cert que la Diagonal necessita canvis, no només a nivell de gestió del transport públic (certament col·lapsat en alguns trams a algunes hores) sinó també de millora de seu paviment, del seu mobiliari urbà i fins i tot de la distribució d'espais entre els vianants i els ciclistes. També em sembla, per altra banda, que el trànsit no és tan caòtic com el volen pintar (i, de fet, no era un problema amb gaire presència mediàtica abans de la polèmica reforma).

D'ençà que vaig veure les dues propostes de l'Ajuntament, he provat d'informar-me tot el que he pogut i sabut. Com sol passar, cadascú veu els beneficis o els perjudicis de cada opció segons els seus interessos. Entre les opcions A i B jo de seguida vaig decantar-me per l'A (el bulevard) perquè, com ja vaig explicar, respecta l'estructura actual de l'avinguda i el seu arbrat. Tanmateix, també hi ha punts foscos i discutibles en aquesta proposta, i en el procés de la consulta en general:

Inconcrecions. Tot i que s'ha dit que l'opció A respectarà l'arbrat, no queda clar fins a quin punt es complirà aquesta voluntat, ja que els arbres diagonalins són molt delicats per la seva edat ja venerable. De la mateixa manera, es va dir que el tramvia no duria catenàries aèries, sinó subterrànies, però no hi ha cap compromís ferm al respecte, que jo sàpiga. Cobrir la Diagonal de torres i cables per sostenir la catenària seria empitjorar l'avinguda clarament. Per acabar-ho d'adobar, l'exalcalde Clos va pronunciar-se fa tres o quatre de dies (em sembla que a La Vanguardia) sobre la necessitat d'un metro sota l'avinguda, alternativa més assenyada que el tramvia però descartada ja d'entrada pels tècnics municipals (de la mateixa manera que va descartar-se als anys vuitanta un túnel per sota de la plaça de les Glòries, que s'acabarà construint d'aquí poc). Aquestes ambigüitats i inconcrecions fan que em miri el projecte amb una mica de recel.

Ambigüitat respecte a la vinculació. És la consulta vinculant o no? Per una banda, responsables del PSC asseguren que l'opció escollida pels votants (independentment de la participació) serà vinculant. Per altra banda, documents municipals oficials deixen clar que la consulta no serà legalment vinculant, sinó que simplement l'Ajuntament es compromet a tirar endavant el projecte escollit.

Ambigüitat respecte a les opcions. L'opció “C” no és “Deixar la Diagonal com està”, sinó “Cap de les anteriors”. Què vol dir, això? Què passarà si guanya aquesta opció? Es tirarà endavant una tercera alternativa que encara no coneixem? L'Ajuntament té bastant de marge d'interpretació en aquest cas.

Escassa neutralitat. L'intent municipal d'ocultar l'opció "C" (totalment absent en la campanya per promoure la participació) em sembla, a més de democràticament criticable, perjudicial pel mateix Ajuntament, que amb aquesta actitud ha aconseguit convertir l'opció "C" en una mena de vot de censura molt llaminer contra la política de Jordi Hereu. Més neutralitat en aquest sentit hauria beneficiat tot el procés i al mateix consistori.

Així que admeto que són tres les opcions que em ronden pel cap:

L'A seria una aposta que, de sortir bé, i si fem cas als renders que han publicat els mitjans, podria resultar en una Diagonal molt millor que l'actual; però és una aporta arriscada, potser massa si considerem la manca de compromís en els detalls i que del dicho al hecho...

La C seria donar el meu sí a una opció (“Cap de les anteriors”) que no sé ben bé què significa (tot i que és cert que s'interpretarà mediàticament com l'opció dels que no veuen clares les intencions municipals, per benintencionades que siguin). Per altra banda, la simple participació en la consulta avalaria la gestió d'un procés que, com he dit, em sembla qüestionable.

Finalment, no participar en la consulta mostraria la meva oposició a tot el procés però em deixaria segurament el mal sabor de boca de no haver-hi tingut veu i vot, ja que, segons l'alcalde, es tirarà endavant el projecte escollit independenment de la participació. A més, en el cas d'una baixa participació, és probable que l'Ajuntament argumenti que als abstencionistes "ja els va bé l'opció que surti", que “en democràcia, qui no vota no decideix” o que “qui no vota, no té dret a queixar-se”.

(En la foto, un dels cartells que han aparegut enganxats en alguns fanals de la Diagonal. Cliqueu per ampliar).

3 comentaris:

Met ha dit...

Bones reflexions!

Certament l'Ajuntament podria haver dut millor el tema de la consulta. Coincideixo en les ombres que esmentes.

L'oposició tampoc ha sabut donar una resposta/altrenativa creïble a les dues propostes que han estat votades al ple de l'ajuntament.

La Diagonal necessita adaptar-se als nous temps. El trànsit que suporta és infernal. Tens raó quan comentes que no se n'havia parlat abans de la consulta. Potser és que estem donant per "normal" coses que el dia a dia ens ha imposat sense que en plantegem seriosament si és acceptable o no.

Voto per l'opció A, com aenamorat de Barcelona i treballador del Tram. Els tramvies sense catenària ja són una realitat en diverses ciutats del món; Bordeus n'és el paradigma, pel que jo nopatiria per l'arbrat per aquest tema, però sí pel seu estat de conservació pel tema contaminació i edat.

I et felicito per penjar la carta del Fanal Diagonal. Veient el que ha passat amb les baranes modernistes de l'estació de Liceu a la Rambla, crec que el fanal té motius per estar nerviós... Però crec que amb la pressió mediàtica existent aquest model tan barceloní seguirà il·luminant-nos.

Daniel ha dit...

Jo vaig ser en una de les reunions informatives sobre la Diagonal i algú va preguntar sobre la catenària. Feia poc que es parlava de la catenària subterrània i un dels representants municipals va dir que "no estava tan clar que al final fos aèria" i que, amb una catenària aèria, "ens carreguem l'avinguda". De tota manera, no va haver-hi cap mena de compromís.

A més, em pregunto si el tramvia no farà els trajectes més llargs pels usuaris. Ara hi ha moltes línies de bus que segueixen la Diagonal per després tirar cap a altres barris. Amb el tramvia, que té només un sol recurregut, no s'obligarà a molts passatgers a fer un transbordament?

Aleix ha dit...

Certament, malgrat l'allau de propaganda han quedat molts dubtes. Veurem com acaba tot plegat...