19 de març 2010

La Reforma (de la Diagonal)



La Vanguardia il·lustra avui amb uns renders de gran qualitat l'aspecte de la futura Diagonal segons els dos projectes que hi ha sobre la taula. Per un costat tenim l'opció A (la de dalt), que més o menys segueix el model del passeig de Gràcia; per l'altre tenim l'opció B (la de sota), que segueix el model de Diagonal Mar.

Totes dues opcions tenen avantatges i desavantatges de diferents tipus (econòmics, viaris, etc.) que s'expliquen amb detall en el diari. En qualsevol cas, totes dues aposten clarament per una reducció del trànsit privat (que em pregunto si no col·lapsarà els carrers veïns, perquè dubto sincerament que molts conductors habituals deixin el cotxe a casa arran de la reforma).

Després de mirar-me els dos projectes, la meva opció és l'A. Els motius són dos, un d'urbanístic i un altre de personal:

L'urbanístic: perquè respecta l'arbrat de l'avinguda. Trobo que això és essencial. La Diagonal no seria la mateixa sense els seus arbres centenaris. Uns arbres tan vells fan de molt mal trasplantar, i és probable que la majoria es quedéssin pel camí en el cas de l'opció B. Seria molt trist veure la Diagonal plena d'arbrets joves amb quatre branques (cosa que no es contempla al render, per cert).

El personal: perquè prova de millorar l'avinguda tot respectant-ne el concepte actual. Cada carrer i cada barri tenen una fesomia pròpia amb la que ens identifiquem. Qui segueixi una mica aquest blog sabrà que sostinc la teoria que nosaltres modelem la ciutat, però ella ens modela també a nosaltres. La nostra biografia està associada a l'estructura arquitectònica i urbanística del lloc on vivim, i canviar-la radicalment fa desaparèixer tota la informació vital que hi dipositem. Digueu-me sentimental, li voleu, però això crea una mena de buit d'identificació que contribueix a esterilitzar molts llocs.

L'alcalde Hereu ha garantit que els barcelonins podrem votar també una tercera opció C per als qui prefereixin que l'avinguda es quedi com està. Suposo que fins la consulta sentirem moltes opinions al respecte.

2 comentaris:

Unknown ha dit...

Si vols més informació sobre la reforma de la Diagonal i el TRAM de Barcelona, pots consultar http://blog.trambcn.com/imatges-de-les-dues-propostes-de-la-reforma-de-la-diagonal

Met ha dit...

Coincideixo en la teva anàlisi. De les duesl l'A és la millor.
I com a exconductor del tram hi afegeixo la funcionalitat del servei que es perdria amb l'opció B.

Els renders són molt macos, però l'arbrat patirà canvis, enacra que mínims si s'opta per la que ens agrada a tots dos. Manquen plànols més detallats, però del que estic convençut és que deixar l'avinguda tal i com està seria un error.

I pels vehicles privats i els mals hàbits circulatoris, només cal anar un cap de setmana a Montpeller o Bordeus per veure com una bona planificació fa que el tramvia absorveixi sense problemes els exconductors. ;)