Fa uns dies vaig acabar de llegir Barri Xino d'en Sebastià Sorribas. Es tracta de la crònica de la infància de l'autor en el barri Xino de Barcelona durant els anys 40 i 50. En Sebastià Sorribas retrata tota una època a través de les vivències de la seva família, els seus veïns i els seus amics sense parlar de sociologia ni d'economia, ni falta que li fa. Un llibre autobiogràfic com aquest s'enriqueix d'anècdotes personals i és un complement perfecte per descripcions més acadèmiques de la vida en la Barcelona de la postguerra. Com en el cas de Pere IV, 416. Farmàcia, detall d'aparent quotidianitat, narrat gairebé de passada, pot obrir-nos al davant l'abisme del que va significar haver de conviure amb la repressió i la misèria. La realitat de situacions com la de la postguerra realment arriben a superar la ficció. En aquest sentit, el llibre és un autèntic pou d'humanitat.
No obstant, he trigat força temps en acabar aquest llibre: se'm feia difícil de llegir. No perquè la prosa sigui dolenta (en Sorribas és un narrador molt correcte) ni perquè el tema no em sigui interessant. Més un llibre que m'ha costat de llegir per la poca distància emocional d'en Sorribas vers el que descriu. M'explico: en una obra autobiogràfica és impossible demanar a l'autor que sigui imparcial: això aniria contra la mateixa natura de l'obra. Però el que sí que ha de tenir sempre present l'autor és que el narrador (fins i tot el narrador d'una autobiografia) no és un ésser amb la virtut divina d'emetre judicis de valor, sinó que és una persona, amb el seu criteri subjectiu. A l'altra banda del paper hi haurà un lector amb una opinió pròpia, a qui no li agrada que se'l provi d'influenciar. Trobo que aquí és on Sorribas perd el nord. Per exemple, cada cop que apareixen policies franquistes el narrador s'escalfa i deixa anar una bona enfilada d'insults: des de "fills de sa mare" i "assassins" fins als més contundents "cabrons" i "fills de puta". El mateix passa referit a altres figures d'autoritat. Aquests exabruptes fan que alguns capítols semblin més una venjança personal que una narració autobiogràfica, a més de semblar-me impropis d'algú com en Sorribas, tan vinculat al món de la infància i la pedagogia. Estaria totalment justificat que en Sorribas expliqués l'odi que sentia vers les autoritats franquistes, justificant-lo. Segurament el lector hi estaria d'acord. Però, en tot cas, correspón al lector jutjar els personatges arran de les seves accions. És una llàstima que aquesta intromissió constant del narrador em distorsionés la lectura del llibre fins el punt d'impedir-me gaudir-ne de la lectura, perquè el recull de petites històries que aporta retrata molt be les estretors econòmiques, socials i morals de l'època.
5 comentaris:
Maruxela ha dit:
Mi opinión es la siguiente:los diagnósticos de los libros que leo,la iniciativa es mía,en cuanto a sacar conclusiones de los personajes y asignarles mi intuición en todo el recorrido de su contenido.El autor puede escribir lo que libremente quiera, pero al final soy yo quien analizará su obra
Al final es evidentemente el lector el que juzga, aunque considero que un ensayista competente tendría que saber distinguir entre describir la realidad e imponerla. Al otro lado del papel siempre hay un lector con una opinión propia que hay que respetar.
Maruxela ha dit:::
Dani, ¿ hay ensayistas, sanos y competentes que describan las realidades? lo dudo...Si, habrá un 97% que impone la realidad, no discuto a nadie este vergonzoso porcentaje. No me gusta que me hagan fraude acerca de los libros que compro y leo. No pago para que cambien las realidades enmascaradas.Muchos lectores no tragamos higos chumbos
Maruxela ha dit:
Cuando digo 97% que impone la "realidad" hablo de la realidad negra, obscura y enmascarada.El 3% restante se salva por su honradez
difiero totalmente ya que la diferencia és ante todo diferencial, diferenciando entre realidat i perplegidad no quedandome yo perplejo, por ser un conejo...alejob!
Publica un comentari a l'entrada